Na czym polega reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa jest komunikatem reklamowym, ale osadzonym w kontekście bliskim odbiorcy. Tym samym prezentuje ona treści związane z jego zainteresowaniami, poszukiwanymi przez niego informacjami czy produktami, które zamierza kupić.  Reklama kontekstowa jest dla odbiorcy wartościowa. To zwiększa jej szanse na sukces.

Reklama kontekstowa w praktyce

W jaki sposób reklamy trafiają w kontekst? Dawniej związane były po prostu z tematyką danego portalu, na którym się pojawiały. Tym samym na stronie o gotowaniu wyświetlała się reklama nowego sprzętu AGD itd. Dzisiaj może być podobnie, ale większość serwisów funkcjonuje w oparciu o systemy reklam np. Google Ads. W tym przypadku targetowanie jest naprawdę bardzo precyzyjne.

Jak działa targetowanie kontekstowe?

Większość użytkowników sieci zalogowanych jest na swoje konto Google. Wynika to z dużej popularności skrzynki mailowej Gmail oraz tego, że wiele osób internet przegląda za pomocą smartfonów z Androidem. Aby móc korzystać z tego urządzenia, trzeba być zalogowanym na swoje konto Google. Podczas tworzenia takiego konta trzeba podać swoje dane osobowe. Już one w połączeniu z lokalizacją mówią o użytkowniku sporo.

Inną kwestią są ciasteczka, a więc pliki cookies. Są to niewielkie pliki z informacjami zapisywane w przeglądarce internetowej. To dla systemów reklamy jest bardzo cenne źródło informacji. Dzięki temu wiedzą, jaki serwisy dana osoba wcześniej oglądała, czym się interesowała itd. Mogą ją poznać i pokazać jej określone reklamy.

Typy reklamy kontekstowej

Reklamy kontekstowe mogą realizować różne cele marketingowe. Z uwagi na to wydzielić można kilka ich typów:

  1. Sprzedaż – są to reklamy wybierane do realizowania celów krótkofalowych np. podczas prowadzenia akcji promocyjnych.
  2. Zwiększenie ruchu na stronie – celem jest zwiększenie popularności danej strony, co przełożyć się można na zwiększenie efektywności pozycjonowania.
  3. Pozyskiwanie leadów – uzyskiwanie wartościowych kontaktów, które mogą potem doprowadzić do wzrostu sprzedaży.
  4. Zwiększenie zainteresowania produktami lub usługami – są to komunikaty kierowane do osób, które wstępnie są danymi produktami bądź usługami zainteresowane.
  5. Zwiększenie świadomości marki – reklamy kierowane  do osób, które danej marki nie znają, ale mogą być jej produktami zainteresowane.

Reklamy kontekstowe mają kilka form. Są to klasyczne reklamy np. banery reklamowe, linki sponsorowane bądź maile sponsorowane.

Reklama kontekstowa i jej zalety

Reklama kontekstowa ma niewątpliwie sporo zalet. Podstawowa to trafność. Reklamy trafiają bowiem do osób, które mogą się nimi zainteresować. Wynika to z kontekstu odwiedzanej strony www. Dzisiaj ludzie unikają nachalnych reklam, które nic nie wnoszą do ich życia. Lepszy efekt dają reklamy spersonalizowane, które kieruje się do określonej grupy docelowej.

Reklama kontekstowa a reklama behawioralna

Kontekstowe kierowanie reklam odbywa się na podstawie dopasowywania słów kluczowych i tematów. Z kolei w przypadku reklamy behawioralnej reklamy są wyświetlane odbiorcom na podstawie ich zachowań w sieci. Są to odwiedzone strony www, czas spędzony na witrynach, kliknięte linki itd. Użytkowników podobnych do siebie grupuje się i potem reklamodawcy kierują do nich swoje reklamy. Jest to tzw. retargeting.

Przykładowo w sieci ktoś poszukuje nowego samochodu pod hasłem „auto rodzinne”. Jeszcze tego samego dnia w mediach społecznościowych pojawiają się mu reklamy samochodów. To tzw. reklama behawioralna. Jeśli użytkownik zacznie czytać bloga o samochodach rodzinnych, a z boku pojawią się mu ogłoszenia sprzedażowe lub reklama salonu samochodowego, jest to reklama kontekstowa.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Categories:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *