Marketing sportowy – co to takiego?

Każdy w mniejszym lub większym stopniu ma styczność ze sportem. Nie trzeba być biegaczem czy piłkarzem, żeby mieć swój udział w tej branży. Gra komputerowa, mecz w telewizji czy kupiony napój energetyczny z sylwetką sportowca – to przykłady potwierdzające, że sport towarzyszy konsumentowi w życiu codziennym. Dodatkowo od kilku wzrasta trend aktywnego trybu życia w różnych grupach wiekowych i klasach społecznych.

Marketing sportowy czyli…

Rosnąca fascynacja sportem w wielu dyscyplinach daje marketingowcom duże pole do opisu. Marketing sportowy to wykorzystanie sportu do promocji produktów, usług czy wydarzeń. Nie ma tutaj wyraźnych wytycznych czy wzorcowych praktyk, które kreują poszczególne kampanie. Liczy się pomysł, strategia i realizacja. Ten odłam marketingu może się przejawiać chociażby poprzez kampanię outdoor na mieście lub na stadionie, reklamę na stroju sportowca czy wykorzystanie jego wizerunku na designie produktu.

Formy marketingu sportowego

Jedną z największych zalet marketingu sportowego jest rekomendacja. Gdy ambasador kampanii decyduje się na współpracę z marką, poświadcza jej wiarygodność. Podpisuje się pod nią i promowanymi wartościami. To coś w rodzaju deklaracji: „Tak, tę markę wybrałem. Polecam ją i Tobie”. W ten sposób działa product placement. Bywa że ambasador nawet nie musi wywoływać marki z nazwy. Nowoczesny konsument jest bardzo spostrzegawczy, a chcąc naśladować swojego hero, wystarczy że marka mignie mu przed nosem. Od tego momentu zostanie z nim na dłużej.

Dla kogo marketing sportowy?

W marketingu sportowym, podobnie zresztą jak w przypadku każdej kampanii, najważniejsza jest grupa docelowa oraz cel. Target definiuje rangę sportowca, drużyny, a przede wszystkim dyscypliny. Nie jest prawdą to, że kampanie sportowe kosztują tysiące. Owszem, mogą zamykać się w takich budżetach, ale bardzo często wystarczy skupić uwagę na mniejszych klubach, by osiągnąć sukces. Lokalne drużyny ściągają na mecze lokalnych patriotów, rodziny sportowców i ich znajomych, a dzięki temu budują lojalność konsumencką krok po kroku. To w jaki sposób kampania się rozwinie zależy już tylko od przyjętej strategii i planów długoterminowych.

Agencje marketingowe nie zawsze są w stanie przygotować skuteczny koncept promocji. Dlatego wybierając wykonawcę najlepiej szukać wśród firm, które w portfolio mogą się pochwalić współpracą z klubami sportowymi i markami eventowymi. Wielopłaszczyznowość agencji to dowód na jej otwartość, kreatywność i co najważniejsze ‘znajomości w branży’. Zwłaszcza bez tych ostatnich trudno o efektywne działanie.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Categories:

One Response

  1. Edek pisze:

    Ciekawy tekst… Jak widać marketing jest wszędzie, tak samo w sporcie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *