Na pytanie: czym jest influencer marketing, pewnie większość użytkowników social mediów, bez większego trudu udzieliłoby odpowiedź. Nie wszyscy jednak mogą zdawać sobie sprawę z tego, czym jest influencer marketing. Zwłaszcza że jest to termin stosunkowo młody.
Czym jest influencer marketing – znaczenie słowa
Żeby się dowiedzieć, czym jest influencer marketing, najlepiej jest przyjrzeć się tym dwóm słowom. Influencer to angielskie słowo odnoszące się do osoby, która jest w stanie wpłynąć na innych ludzi (zwłaszcza w środowisku internetowym). Marketing to z kolei działania zmierzające do sprzedaży danych towarów czy usług. Z połączenia obu słów mamy więc osobę, która dzięki szerokiemu zaufaniu, które wzbudza, jest w stanie wpłynąć na decyzje zakupowe odbiorców, a jej działania są podyktowane wymaganiami danej marki.
Podział influencerów
Podział influencerów jest umowny i dzieli ich na dwie zasadnicze grupy:
- microinfluencerzy, którzy zazwyczaj mają nie więcej niż kilka tysięcy obserwujących,
- macroinfluencerzy, który profil obserwuje co najmniej kilkaset fanów. To oni zazwyczaj utrzymują się influencer marketingu i jest to ich praca na cały etat.
Oprócz tego możemy jeszcze wyróżnić influencerów, ze względu na to, na jakiej platformie społecznościowej działają (Facebook, Instagram, YouTube itd.), jakim narzędziem się posługują (np. blogerzy, vlogerzy), czy jaka tematyka ich zajmuje (zwierzęta, moda, kosmetyki itd.). Znając te kwestie, łatwiej będzie nam wybrać potencjalnego influencera do współpracy.
Czym influencer marketing różni się od typowej reklamy?
Typowa reklama bazuje na prosty przekazie, który ma zachwalać dany produkt, a my dostajemy po prostu suche informacje. Influencer marketing to inny rodzaj reklamy, który stawia na bezpośredni kontakt z odbiorcą.
Zalety influencer marketingu
Wiedząc już, czym jest influencer marketing, możemy się przyjrzeć jego zaleta. Bez wątpienia jedną z nich jest możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców. To jednak nie wszystko.
- To także korzystna cena,
- wzmocnienie wizerunku marki,
- lepsze pozycjonowanie,
- oryginalny content,
- czy możliwość skorzystania tak z narzędzi wideo, jak form tekstowych?
Czym jest influencer marketing i dlaczego tak bardzo wpływa na młodych ludzi?
Osoby przed 30 rokiem życia widza w influencerach kogoś podobnego do nich, o podobnym statusie społecznym, sposobie bycia i zainteresowaniach. Z łatwością komunikują się tymi samymi mediami i nie sprawia im trudu, zaangażowanie się w internetowe działania.
Influencer marketing – podsumowanie
O tym, czym jest influencer marketing, najlepiej świadczą możliwości jego wykorzystania. Jednak tak jak każda forma reklamy niesie też za sobą pewne formy zagrożenia. Chyba największą z nich jest możliwość niepowodzenia całej kampanii i morze negatywnych reakcji, które nie tyle odbije się na influencerze, ile na samej marce, którą reklamował.