Marketing szeptany jest obecnie jedną z bardzo popularnych form reklamy w sieci, jednak czy marketing szeptany jest legalny? Wzbudzanie dyskusji o marce oraz swego rodzaju polecanie jej innym bez informowania ich o prowadzonej reklamie, budzi wątpliwości. Marki chcą, aby pozytywnie o nich mówiono w sieci, ponieważ zdają sobie sprawę jak duże znaczenie mają obecnie dobre opinie w Internecie. Wiele osób się na nich wzoruje co sprawia, że firmy kupują takie pozytywne wpisy w sieci. Czy marketing szeptany jest legalny i na czym on polega?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to działania promocyjne, które polegają na docieraniu z informacją o marce, jej produktach lub usługach do klientów zainteresowanych jej ofertą. Może dziać się to na wiele sposobów, na przykład poprzez wywoływanie dyskusji wokół marki, przez zachęcanie klientów do rozmawiania o niej i dzielenia się z innymi pozytywnymi opiniami, marketing szeptany to też dodawanie komentarzy, wpisów i innych informacji o promowanej firmie. Wszystko to dzieje się w sposób bardzo subtelny i spontaniczny, by odbiorca nie wiedział, że ma do czynienia z reklamą.
Zaletą tej formy promocji jest stosunkowo niski koszt podejmowanych działań i możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Wiele osób zastanawia się czy marketing szeptany jest legalny, skoro klient nie wie, że dana opinia jest tak naprawdę wystawiona przez osobę, która pracuje dla danej firmy, czy to etyczne? Jak więc wygląda to od strony prawnej?
Czy marketing szeptany jest legalny?
Czy marketing szeptany jest legalny? Przepisy prawa nie regulują pojęcia marketing szeptany, ciężko jest więc powiedzieć czy marketing szeptany jest legalny czy też nie jest. Jednak
w polskim prawie można doszukać się w kilku miejscach wzmianek o uczciwości reklamy i kryptoreklamie. Dlatego też przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych warto wcześniej się z nimi zapoznać, by nie przekroczyć żadnych niedozwolonych granic. Jednym z takich dokumentów, które warto poznać jest ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
W tym dokumencie można znaleźć informacje, które mówią, że za działanie wprowadzające w błąd, może zostać uznana każda czynność, w wyniku której klient podejmie decyzje, natomiast w innych okolicznościach by jej nie podjął. Co więcej może być to rozumiane też jako rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji lub prawdziwych, ale takich, które w prowadzają w błąd. Jak można więc zauważyć na pytanie czy marketing szeptany jest legalny, nie ma jasnej odpowiedzi. Oczywiście trzeba zachować wszystkie względy etyczne by nie dopuścić do sytuacji, w której klient poczuje się oszukany.
Jak powinno prowadzić się marketing szeptany?
Głównym celem marketingu szeptanego jest wywołanie wokół marki swego rodzaju „szumu”. Jego założeniem jest skupienie się na produkcie lub usłudze by wywołać wokół nich dyskusje
i zachęcić użytkowników do polecania ich dalej. Istnieje kilka sposobów na jego użycie, które są skuteczne poniżej wyjaśnienie kilku z nich.
1.Dyskusja – jednym z podstawowych narzędzi jakie wykorzystywane są przez marketing szeptany, jest dyskusja. Osoby prowadzące działania marketingu szeptanego powinny odpowiednio dopasować opis produktu, jego zalet, użyteczności i tak dalej, do miejsca i jego kontekstu, w którym te treści będą zamieszczane. Do czynności jakie są podejmowane w ramach marketingu szeptanego zalicza się:
- Lokowanie produktów w odpowiednich miejscach
- Polecenia znajomych
- Posty i komentarze w social mediach
- Opinie w Internecie
- Wpisy na forach
- Komentarze na blogach i innych serwisach tematycznych.
Trzeba pamiętać, że kluczowym tutaj działaniem, by marketing szeptany był wykonywany dobrze i co najważniejsze legalnie jest wybieranie odpowiednich miejsc do zamieszczania swoich treści i linków.
2.Polecenia i opinie – marketing szeptany opiera się na rekomendacjach. Są one obecnie bardzo ważne dla firm. Wszystkie oceny muszą być prawdziwe i rzetelne. Klienci są mocno wyczuleni na kłamstwo. Więc może to skutkować bardzo złymi efektami dla firmy. Działania podejmowane w ramach marketingu szeptanego wymagają dużego zaangażowania i dobrego planu, który musi zostać wcześniej odpowiednio przygotowany.